Tips för blivande långdistanslöpare

Jag har hållit på med långdistanslöpning något så när regelbundet sedan september 2001 (med uppehåll för vintrar och varma sommarmånader förstås) och jag tänkte komma med lite råd för den som tänkte börja med denna krävande sysselsättning.

1. Klipp tånaglarna!
Nej, det är inget skämt. Se till att du inte har någon nagel som sticker ut för du riskerar att få ett duktigt skavsår på tån bredvid.

2. Spring på nya vägar.
Spring på vägar som är nya för dig. Det spelar ingen roll om du kört sträckan hundratals gånger, när du väl springer den så är det som om man kommer det hållet för första gången.

3. Spring där det är fint.
Det är roligare att springa om man har en vacker utsikt, fin natur eller spännande hus och trädgårdar att titta på.

4. Strecha efteråt!
Det känns så mycket bättre i benen dan efter om du strechar några minuter efter loppet.

5. Ta hand om dina tår!
Innan du går och lägger dig på kvällen så gå igenom tårna. Har du fått något skavsår eller tendens till skavsår så sätt på en plåsterlapp nästa gång du springer. Titta efter om du fått blåsor. Ta hål på dem i så fall.

---

Själv har jag upptäckt två saftiga blåsor på mina tår både igår och idag. Dessutom var en tånagel alldeles blå så jag klippte ner den ytterligare och tömde den på blod.

Men med tanke på att jag sprungit över fem mil senaste veckan så vore det väl konstigt om jag inte fick några skavanker.

Även om jag är ganska rutinerad kring 10-20 kilometer så springer jag mycket sällan mer än 10 mil på en månad. 5 mil på 7 dagar är alltså mycket även för mig. Men så tränar jag ju för Stockholm Marathon 2004.

Andra blogganteckningar i kategorin Sport/Min maratonträning.

Måndag 2003-09-08 20:02
Skriv en kommentar!

Kommentarer:



6. Mats Andersson (Klocklös i Tiden)

Jag har inte heller sett den, men eftersom det är en bro borde den inte vara så lång. Det ser ut att vara utförslöpning första biten i alla fall och det underlättar ju.

2003-09-09 14:49

5. Peter (Nätkreatur)

Jag tror inte att backarna där är så stora. Ifall man kollar gamla resultat (t.ex. fjolårets vinnare - http://www3.marathon.se/stockholm/2003/resultat/chiptider.cfm?startnr=28) ser man banans profil och det ser ut som om nån bro (Västerbron) är den högsta punkten. Bron i fråga har jag dock aldrig sett.

2003-09-09 14:45

4. Mats Andersson (Klocklös i Tiden)

Den är tuff vill jag lova. Men sen är det lika mycket och lika brant utför och sen är det inte långt hem. Men jag hoppas Stockholm Marathon inte har lika branta och långa backar. :)

2003-09-09 14:33

3. Peter (Nätkreatur)

En en kilometer lång backe låter ganska häftigt! Helt avundsjuk blev jag inte ;-)

2003-09-09 14:27

2. Mats Andersson (Klocklös i Tiden)

Ja, sällskap under joggingturerna hade inte varit helt fel. Mina tips handlade mest om mina egna erfarenheter.

Jag brukar inte få blåsor på tårna, men senaste veckans dos gav mig två rejäla som jag fick sticka hål på.

Håller med om att variation är viktigt, men jag är alldeles för dålig på att variera mig. Men 17 kilometersrutten som jag sprungit två gånger nu senaste veckan är helt ny. Härligt med en brant drygt en kilometer lång uppförsbacke efter drygt ca 12 km. :)

2003-09-08 22:23

1. Peter (Nätkreatur)

Bra tips! Speciellt viktigt är faktiskt att man varierar löprutterna och väljer trevliga vägar. Jag brukar helst välja rutter längs med Helsingfors stränder eftersom jag trivs bäst nära havet.

Jag tror nästan att man också behöver ett konkret mål eller nåt speciellt program som man följer. Om man springer tillsammans med nån är det både lättare och roligare.

Att tänja är så klart viktigt, men som jag för en tid sedan skrev på vår Maraton-blogg är också benmusklerna något man måste träna.

2003-09-08 21:42

Skriv en kommentar
Namn:
Epostadress:
URL till din hemsida:
Hemsidans namn:
Fyll i
alfabetets
sista bokstav:

Använd inte A HREF-taggen för att länka!
Om du inleder url:en med http:// så blir den automatiskt en länk.

Kom ihåg min info