Maraton

Det är inte skönt att springa. Det är inte ens roligt. Varför lägger man bara inte av och blir försoffad istället?

Den känslan brukar försvinna efter några turer i joggingspåret, men just nu är jag mitt uppe i den och måste tvinga mig själv att byta om och ge mig ut. Det gällde att förtränga alla tankar på vad jag skulle göra ikväll när jag kom hem efter jobbet och rusa ner i sovrummet, byta om och sedan lika kvickt ge mig ut annars hade det aldrig blivit av.

Men det blev alltså av. Jag hade satt upp mål på varje mellantid (har åtta stycken på min sexkilometersrunda som jag berättat om tidigare där jag sprang fem sekunder bättre mellan varje i jämförelse med torsdagens träning, sammanlagt alltså 40 (5 x 8) sekunder bättre i mål.

Till en början gick det bra. +2 efter första blev -22 efter andra och efter tredje hade jag knaprat av ytterligare 8 sekunder. Sen blev det värre. Jag tappade lite tid mellan varje mellantid och i mål var jag bara 13 sekunder före tiden från i torsdags, och inte alls de 40 som jag siktat på.

Men det kändes bättre än sist i alla fall så om 4-5 ytterligare sexkilometersrundor tror jag nog att jag är beredd att ge mig i kast med halvmaran. Eller åtminstone milen.



UPDATE!

Mikael på Design after thought sprang Stockholm Marathon ifjol och säger att han kommer att göra det igen. 2004?




Andra blogganteckningar i kategorin Sport/Min maratonträning.

Tisdag 2003-08-19 20:41
Skriv en kommentar!

Kommentarer:



6. Mats Andersson (Klocklös i Tiden)

Peter: Okej, jag får ta och kika in på hemsidan när jag återupptar träningen då, det är vinteruppehåll för min del för tillfället.

2003-12-30 13:05

5. Peter (Hemsida)

Hej

Du behöver inte någon pulsklocka! För att bli uthållig bör du springa med så jämn puls som möjligt ca 85% av din mjölksyratröskel som vi kan mäta upp.

När du tränar behöver du bara stanna upp då och då och kolla pulsen i 10 sekunder mot halsen.

Tränar du på rätt sätt sänker du dina tider med ca 10 minuter på 10 km på 3 månader. Detta gäller om du sprungit med en oregelbunden puls tidigare.

Det du beskriver nedan låter som anerobeträning. Backträning bör du kanske göra max 10% din träningstid.

Träna vetenskapligt få resultat.

Mvh Peter på Lactlab




2003-12-30 13:03

4. Mats Andersson (Klocklös i Tiden)

Jag har inte införskaffat någon pulsklocka ännu, men om jag gör det så ska jag kika på lactab.com.

2003-12-18 18:07

3. Peter Nienhuysen (www.lactlab.com)

Hej

Vill du använda din pulsklocka på rätt sätt?

Testa din uthållighet, få fram var du har din mjölksyratröskel på ett vetskapligt sätt. Se vår hemsida www.lactlab.com

Maxpuls beräkningar är skattningar.

Mvh Peter

2003-12-16 08:16

2. Mats Andersson (Klocklös i Tiden)

Det är sex kilometer jag springer än så länge. Har legat nere med all träning sedan i maj så tiderna lär sjunka efter hand. Jag kör samma runda eftersom den har så mycket uppförsbackar.

Du får sluta gå ner mer i vikt nu, du försvinner ju snart. :)

2003-08-21 09:05

1. Stefan Andersson

Hej Mats! Har tagit del av dina träningsresultat det jag inte får riktigt klart för mig är om du springer en mil eller 6 km? Mina tider är i nivå med dina på 6 km när jag tar det lugnt och inte vill ge järnet, å andra sidan förbättras mina resultat ganska rejält månad för månad, jag har gått ner 42 KG på 18 mån så självfallet tar det ett tag innan kroppen ställer om sig och vänjer sig fult ut.
Jag köpte för några månader sedan en pulsklocka som kopplas till datorn, och jag vart mäkta imponerad av all statistik och hur snabbt resultaten förbättrades, när man har koll på syreupptagningsfömåga, puls, vilopuls, välbefinnande och tidigare träningar, programmet säger till om man inte bör köra samma runda detta baseras på statistik och historik (ownindex). Kan varmt rekommenderas, kostar dock en del men ger rejäla reslutat.
/Stefan Andersson



2003-08-20 23:57

Skriv en kommentar
Namn:
Epostadress:
URL till din hemsida:
Hemsidans namn:
Fyll i
alfabetets
sista bokstav:

Använd inte A HREF-taggen för att länka!
Om du inleder url:en med http:// så blir den automatiskt en länk.

Kom ihåg min info