Telia

Min bror är i Linköping och hjälper en kompis att flytta. Igår fick jag reda på att han känner någon som vill sälja en skärm och bad mig SMS:a om jag ville ha den eller ej.



Jag brukar använda Telias Mina Sidor för att skicka SMS när jag är hemma.



När jag knappat in användarnamn och lösenord och fick upp menyn kände jag inte riktigt igen mig. Man hade gjort om sidan lite grand och gett menyn mindre synliga val, men desto fler undermenyer. En bra lösning tyckte jag.



Letade upp Mitt Kommunikationscenter och vidare till adressboken där jag klickade på min brors SMS-symbol och kom till formuläret där man skriver in sitt SMS.







Även detta hade designats om. När jag var klar och skulle skicka mitt SMS såg jag att något fattades. (Ser du inte vad det är? Klicka på bilden för att få upp den i naturlig storlek, det märks nog tydligare då.)



Det som saknades var SKICKA-knappen. Tidigare har det funnits två knappar längst ned, som på de flesta forumlär; Skicka och Rensa. Men inte här. Och måtten på fönstret är låsta och går inte att göra större.



Var felanmäler man tänker jag och börjar leta. Hittar Kundservice som jag klickar på och får där reda på vilka de vanligaste frågorna är och att man kan fråga Digitala Eva.


"Hon svarar automatiskt på dina frågor dygnet runt. Testa gärna, hon lär sig mer och mer av alla frågor hon får. Ställ gärna korta frågor, då får du bäst resultat."



Tror inte hon är rätt "person" att besvara min fråga. Istället letar jag efter en mailsymbol och hittar den efter en stund. Klickar på den och får reda på att: "Det finns tre sätt att kontakta oss på Telia: Via e-post (smidigast och enklast), via telefon eller genom att besöka någon av våra butiker och återförsäljare."


Jag har ingen lust att vare sig ringa eller besöka någon butik eller återförsäljare. Jag vill maila, men var hittar man en länk till det? Efter ytterligare en stund ser jag att de dykt upp tre nya länkar i menyn till vänster, däribland epost-länken. Jag klickar på den och får upp olika ämnen inom vilka man kan få svar på frågor.



En bit ner hittar jag Mina Sidor och klickar på den. Nu kommer en ny sida upp med de sex vanligaste frågorna om Mina Sidor. Ingen av dessa handlar om varför SMS-formuläret inte har någon Skicka-knapp.



Under frågorna hittar jag en länk som det står "Kontakta oss" på. Jag börjar se slutet i tunneln och klickar på knappen. Jag får upp en formulär där jag ombeds fylla i olika personuppgifter som kundnummer, namn, epostadress och personnummer samt uppgifter om vad jag använder för webbläsare och operativsystem. Längst ner finns ett fält för frågan.



Nya problem. Jodå, det finns en Skicka-knapp, men alla fälten är OBLIGATORISKA! Jag vet väl inte vad jag har för kundnummer, ska jag behöva ringa och fråga efter detta? Och varför måste jag uppge mitt personnummer för att få ställa en fråga?



Jag struntade i att skicka mitt SMS via Telias Mina Sidor utan gjorde det från mobilen istället. Måhända har Telia börjat diskriminera oss med 800x600-upplösning. Det lär jag märka när jag får hem skärmen brorsan SMS:ade om. Den klarar 1024x768.



UPDATE!

Jag upptäckte just att det står Missbruk av denna tjänst beivras under formuläret där man skriver sitt SMS-meddelande. Hur ska man kunna missbruka något som inte går att bruka?




Andra blogganteckningar i kategorin Internet.

Söndag 2003-07-06 14:22
Inga kommentarer

Skriv en kommentar
Namn:
Epostadress:
URL till din hemsida:
Hemsidans namn:
Fyll i
alfabetets
sista bokstav:

Använd inte A HREF-taggen för att länka!
Om du inleder url:en med http:// så blir den automatiskt en länk.

Kom ihåg min info