Jag springer!

Hej hej!

Hallå?

Är det nån där som fortfarande läser här?

Okej, i alla fall, så här är det.

Jag springer.
Ni som läst den här bloggen ett tag vet att det har jag gjort förr. Jag har ju till och med en kategori som heter Min maratonträning.

Och jag kom ju faktiskt iväg och sprang maraton till slut. I Båstad 2011. Men trots det har jag aldrig sprungit så mycket som jag gör nu.

Den 30 december gick jag ner i källaren och sprang 4.6km på 28.20min. Och sedan dess har jag sprungit minst 1.5km VARJE DAG. Min runstreak *) är uppe i 120 dagar och under dessa dagar har jag sprungit över 43 mil. Tidigare när jag har sprungit mycket så har jag kommit upp i 20-25 mil, på ett år. Det lär blir rejält mycket mer i år alltså.

Och även om kroppen vissa dagar protesterar och behöver återhämtning (vilket innebär 1.7km i långsammare takt) så orkar jag otroligt mycket mer på löpbandet än tidigare och jag mår otroligt mycket bättre. En viktminskning med 5 kg är inte heller fel med tanke på att jag nådde "all time hight" strax innan jag började springa.

Jag skriver att jag orkar mer på löpbandet för trots att jag orkar springa mer än tidigare så känner jag inte samma utveckling i vardagen. Jag blir fortfarande snabbt trött när jag spelar fotboll med Hampus, som för övrigt snart fyller 8 år, tiden flyger. Och jag har heller inte samma ork de få gånger jag sprungit utomhus i år.

Men på löpbandet märker jag effekten desto mer. Som jag nämnde så sprang jag 4.6km på 28.20 första dagen jag sprang. Det har blivit en standardsträcka. Orsaken är att första gången jag sprang på bandet när vi precis hade köpt det 2016 så sprang jag så långt jag hann på 30 minuter och det var 4.6km.

När året började så hade jag ett personbästa från 2018 på 24.59 vilket kändes nästan oslagbart, men under min runstreak så började tiderna stadigt krypa neråt. I slutet av februari var jag bara 14 sekunder ifrån och sen, den 10 mars, så kom jag i mål på 24.57! Åtta dagar senare tangerade jag den tiden under ett INTERVALL-PASS! Jag hade några gånger sprungit kortare intervallpass där jag ökat farten under ca 30 sekunder och sedan dragit ner den till "vilo-hastighet" under lika lång tid. Och den här dagen kändes det som jag skulle orka köra intervall hur länge som helst och när jag efter fyra kilometer inser att jag ligger två sekunder FÖRE mellantiden vid rekordnoteringen så siktar jag istället på att nå rekordet. Lyckades inte slå det denna dag, men tio dagar senare så lyckades jag slå det med 14 sekunder till 24.43.

Men jag är fortfarande inte klar utan med ytterligare intervallträning så lyckades jag den 25 april att springa sträckan på 23.38! Rekord med över en minut och nästan fem minuter bättre än när min runstreak inleddes den 30 december.

Under året har det också blir rekord på 1km, 1.1km, 1.6km, 1.7km, 2km, 2.1km, 2.2km, 2.5km, 2.7km, 2.8km, 3km, 3.7km, 4km, 5.1km och 6.5km.

De löpbands-sträckor som har rekord från tidigare år är just nu: 1.2km, 1.5km, 1.9km, 2.3km, 2.4km, 2.6km, 3.1km, 3.2km, 3.3km och 6km. Men jag har ju lite tid på mig att slå dessa också.

Avslutar med att min 10-i-topp-lista över längst sprunget under ett år:

1. (2021) 431.79 km (and counting..)
2. (2019) 267.1 km
3. (2017) 237.35 km
4. (2001) 232.6 km
5. (2003) 224.56 km
6. (2014) 210.2 km
7. (2011) 210.15 km
8. (2013) 187.75 km
9. (2004) 161.05 km
10. (2002) 142.4 km

*) För att räknas som en riktig runstreak så ska man springa minst en engelsk mil, 1609 meter men det visste jag inte förrän jag kommit ett par veckor in i mitt springande så därför blev det bara 1.5km den 7 januari, så officiellt är runstreaken "bara" uppe i 111 dagar.

Andra blogganteckningar i kategorin Sport/Min maratonträning.

Torsdag 2021-04-29 4-29
Inga kommentarer

Skriv en kommentar
Namn:
Epostadress:
URL till din hemsida:
Hemsidans namn:
Fyll i
alfabetets
sista bokstav:

Använd inte A HREF-taggen för att länka!
Om du inleder url:en med http:// så blir den automatiskt en länk.

Kom ihåg min info