• image four
  • image three
  • image two
  • image one


Nytt material?


Material, för dig som inte vet det, är de färdiga skämt en ståuppkomiker har och nytt material, nya skämt, är det som alla jagar.

Johan Sköld skriver att han behöver nya minuter för att inte vara trött på materialet.

Det är en bra anledning till att skriva nytt. Men man ska inte glömma bort att publiken ofta hör dina gamla skämt för första gången. En stor faktor som gör om en komiker är rolig eller inte är om han eller hon lyckas säga sina skämt som om det är första gången, trots att de sagts hundratals gånger förr. Ju oftare man säger sin skämt, desto mer slipade blir dem, men om man samtidigt säger dem slentrianmässigt, så blir det sämre. Man måste vara på tårna, man måste vara angelägen!

Ibland hör jag komiker som ursäktar sig för kollegor att de inte har något nytt material.


”Det ska bli kul att se dig ikväll!”
”Tack, men jag har inget nytt material.”


Jag har ibland tyckt att det är väl skit samma om man inte har något nytt material inför kollegorna, det är ju publiken man ska uppträda för. Visst, om jag kommer tillbaka till ett ställe med stampublik efter bara några veckor så är det klart att jag inte kör exakt samma material som senast, men det är ju för publikens skull, inte kollegornas.

Men så kom jag på en teori om varför man vill ha nytt när kollegorna ser en. Man vill bli bekräftad. Man vill få feedback, man vill prata om sina skämt. Och det är sällan publiken är intresserad av det. Visst, de skrattar (förhoppningsvis) och applåderar (förhoppningsvis) men de är sällan intresserade av att säga ”Vad kul du var!” eller liknande. Det är sällan någon i publiken kommer fram och säger ”Jag tänkte på det där du berättade om räven, där kan du ju gå vidare med att han åker till cykelhandlaren och träffar en häst.” Och om det händer är det inte en frisk människa, så då ska du akta dig.

Samtidigt är det sällan kollegor som sett ens skämt tre-fyra, tio, kanske 20 gånger plötsligt vill prata om dina grejor. ”Bra jobbat!” brukar vara den feedback man får i så fall.

Men oavsett varför man skriver nytt material, så behöver man alltid fylla på sin skämtarsenal. Firman vars kickoff du underhöll på förra hösten kanske hör av sig i år igen. Då är det bra om du har lite nya skämt.

Sen är det så klart också roligare för dig själv. Det är sällan man går igång på grejor man sagt 100 gånger förr, men peta in lite nya skämt också så är det inte ovanligt att det händer saker med dina gamla skämt också.

Andra bloggar om: , , , ,


2009-09-15 15:21 - 2 kommentarer




Kommentarer:

1. Bertil Dahl 2009-09-16 21:58

Hej!
Har du tips på bra böcker om standup?

Är intresserad att bla läsa hur denna konstgren uppstod.

Hälsar, Bertil.


2. Mats Andersson 2009-09-17 08:58

Hej Bertil!
En kort summering av standupens historia hittar du om du klickar på "Stand up i min meny ovan.

Det finns en del böcker om standup, men de jag känner till är mer inriktade på hur man gör, inte så mycket om dess historia.

Någon annan som läser här kanske kan tipsa?


Namn:
Emailadress: (måste anges men visas ej p?sidan)
Fyll i alfabetets sista bokstav: (för att förhindra spamkommentarer)

Använd inte A HREF-taggen för att länka!
Om du inleder url:en med http:// s?blir den automatiskt en länk.

Kom ihåg min info.
Skicka epost till mig om någon kommenterar här.