Bloggar som reklam
En jobbarkompis uppmärksammade mig på att Radio Stella i Helsingborg gör reklam för köpcentret Väla genom att låta en skyltdocka presentera sin blogg.Åsk, du som har koll på det här med reklam. Har bloggar tidigare förekommit i de här sammanhangen?
Premiär för bloggande skyltdockor måste det ändå vara men precis som drakjournalistbloggarna så kan hon inte det här med permalänkar, trackbacks och kommentarer.
Relaterade länkar:
Lyssna på reklamsnutten i mp3-format.
Läs skyltdockan Sheilas blogg.
Andra blogganteckningar i kategorin Bloggvärlden.
Torsdag 2005-09-08 20:23
Skriv en kommentar!
Kommentarer:
6. Mats Andersson (Klocklös i Tiden)
Åsk: Jag har ingen aning, jag är inte i branschen. :) Men tydligen var skyltdocksbloggen inte först, det är väl så man kan tolka det.
2005-09-10 22:01
5. Åsk (Adland)
Reklam som är en blogganteckning: Vad är engadget? ;)
Skoja bara (lite) men den twisten är inet ny heller. Möjligen att reklamen för X pryl, i form av blogganteckning i X pryls bloggs som enbart pratar om X pryl är ny, men N| kommer säkert att peka på nån sån som redan funnits länge.
2005-09-09 11:50
4. Mats Andersson (Klocklös i Tiden)
N| och Åsk: Naturligtvis känner jag till bloggar som varit reklam, men radioversionen är ju egentligen tvärtom, reklam som är en blogganteckning. Det är just den twisten som jag undrar är ny.
2005-09-09 09:10
3. Åsk (Adland)
jomenpräcis.
Minns raging cow för mjölk: http://slate.msn.com/id/2081419/ där bloggen skrevs av produktens "spokesperson". Det vart lite larvigt och är nog ganska likt skyltedocke-blogg-idén.
2005-09-09 08:54
2. N|. (Researcher)
Det har det. Under ett par år har reklamstrateger diskuterat värdet i att bygga varumärke med hjälp av bloggformatet. Det finns olika sätt att använda - dels genom "stealth": att man inte berättar att bloggen egentligen är marknadsföring. Dels genom "consumer evangelism": att företaget uppmuntrar sina "fans" att blogga om företagets produkter. Förutom det kan det handla om att låta anställda blogga och därigenom bygga upp en personlig relation mellan företaget = den anställde och konsumenten = läsaren. Sedan har ju bloggformatet egentligen använts i många år på företagens nyhetssidor...
2005-09-09 08:24
1. Dennis (Sänd mina rötter regn)
"Hej bloggen"
Eh... just det.
2005-09-08 20:37