Namn:
Emailadress:
URL till hemsida:
Hemsidans namn:
Fyll i
alfabetets
sista bokstav:

Använd inte A HREF-taggen för att länka!
Om du inleder url:en med http:// så blir den automatiskt en länk.

Kom ihåg min info


1. hakank.blogg: Håkan Kjellerstrand 2005-05-14 23:47

Jaså, Mats, du framhärdar! Och jag kan minsann vara lika envis. :-)

Några kommentarer:

1. Du har gjort en universell sökning (egentligen jordisk), men det - och det är här jag framhärdar - bör vara "sökningar på svenska" vid googlingen. Se t.ex. diskussionerna kring en av dina tidigare anteckningar (något senare än den du länkar till här ovan): http://www.mats-andersson.se/blogg/comment.asp?svarsID=394

T.ex. är "Måndag Oy" ett finskt namn. "å":et översätts också till "aa" där det blir en del utomsvenskliga träffar; Fredag är ett namn på en romanfigur etc.


2. Jag gjorde om sökningen med "sidor på svenska" och fick följande:

Måndag 758000 (3)
Tisdag 687000 (4)
Onsdag 626000 (7)
Torsdag 680000 (5)
Fredag 1060000 (1)
Lördag 928000 (2)
Söndag 673000 (6)

Siffrorna inom parentes anger rankningen, fredag och lördag ligger alltså bäst till.

Här ligger tisdag inte så pjåkigt till, vilket däremot onsdag gör. Det går tyvärr inte att jämföra mina äpplen (sökningar på svenska) med dina päron (på alla språk), så vi kan inte direkt siffersätta förändringen...


3. Både du och jag har ju skrivit om detta tidigare. Här är min - vad jag tror - sista anteckning med länkar tillbaka till våra tidigare anteckningar: "Veckodagsnamn på google - återkomsten"
http://www.hakank.org/webblogg/archives/000182.html

4. Diskuterade vi inte tidigare att det kanske finns mer "lördag" och "söndag" eftersom det är helg och bl.a. bloggare skriva fler anteckningar då? Detta är testbar hypotes. Här genom att söka på "blogg" samt veckodagsnamnet (vilket iofs kan kritiseras som en bra indikation):

blogg måndag 10100 (3)
blogg tisdag 7980 (6)
blogg onsdag 8930 (4)
blogg torsdag 7550 (7)
blogg fredag 13400 (1)
blogg lördag 11800 (2)
blogg söndag 8370 (5)

Här är det i stort sett samma rankning som ovan. Märkligt nog ligger söndag rätt dåligt till, och det stödjer inte helghypotesen...

Man kan f.ö. notera att bloggare står för drygt en procent av dagsnamnen och det skiljer sig inte märkbart över veckodagarna: alla ligger kring 1.3 procent. Här är mer exakta värdena (sökresultatet för "blogg veckodag" delat med antalet sökresultat för "veckodag", där "veckodag" är veckodagesnamnet).

Måndag: 0.013
Tisdag: 0.012
Onsdag: 0.014
Torsdag: 0.011
Fredag: 0.013
Lördag: 0.013
Söndag: 0.012


5. Jag tror att det finns en hel del slump och annan google-galenskap med i spelet.
2. Klocklös i Tiden: Mats Andersson 2005-05-15 00:07

Håkan: Galenskap finns det definitivt med i spelet. Pysslar man med sånt här är man lite smågalen. Återkommer med ett längre svar i morgon. Ikväll är jag trött. :)
3. Klocklös i Tiden: Mats Andersson 2005-05-15 21:07

Håkan: Du har rätt. Återigen har jag inte haft en tanke på att man kan söka på enbart svenska sidor om man vill det.

Det är en intressant tanke att fredag och lördag skulle ge fler träffar för att vi bloggar mer då. Intressant med tanke på att vi verkar göra annat än läsa bloggar på helgen, åtminstone om besökssiffrorna för övriga bloggar ser ut som mina.

Jag kommer nog inte att kunna släppa min veckodagsfacsination så räkna med fler sökningar framöver. Runt 2006 nångång. :)
4. hakank.blogg: Håkan Kjellerstrand 2005-05-16 07:04

Ang helghypotesen:
Jag antar att du menar att det är färre som besöker din sajt på helgerna (så är det på min sajt). Vilket faktiskt skulle kunna stödja tesen att man bloggar mer på helgen: när man själv skriver kan man inte läsa så många andras bloggar (enligt devisen att den som syndar sover inte). Men jag antar att du har rätt och att tesen helt enkelt beror på en projicering av mitt eget beteende.


Vad gäller googling på svenska: Min standardinställning är sökning med svenska som gränssnittsspråk (via "Preferences"/"Installningar") eftersom man kan då enkelt byta mellan att söka på "webben", "sidor på svenska" resp. "sidor från Sverige". Tyvärr ger sökningar på "webben" inte riktigt samma resultat som när man söker med gränssnittspråk engelska. Sök t.ex. på "blogg" med de olika gränssnittinställningarna. De första 10 resultaten är inte samma.
5. Klocklös i Tiden: Mats Andersson 2005-05-16 20:30

Javisst menar jag att jag har färre antal besökare på helgen. Att folk skulle blogga istället för att läsa bloggar ser jag som en aning märkligt. Jag skriver sällan en anteckning utan att läsa andra bloggar samtidigt. Fast andra gör kanske annorlunda?
6. Månhus beta: David Pettersson 2005-05-17 14:01

Oj, vad ni skriver i kommentarerna. Här skulle det vara bra om kommentars-RSS:en fungerade men jag får bara:

"ADODB.Field error ´800a0bcd´

Either BOF or EOF is True, or the current record has been deleted. Requested operation requires a current record.

/blogg/kommentarrss.asp, line 33"

Jaja, jag ska själv fixa en kommentars-RSS snart.
7. hakank.blogg: Håkan Kjellerstrand 2005-05-17 18:36

David: Ja, att skriva långa kommentarer är inte så bra, så det måste vi också komma ihåg. Regeln är max
8. hakank.blogg: Håkan Kjellerstrand 2005-05-17 18:38

Mats: Det beror säkert på vilken typ av inlägg man skriver. Ibland innebär det mycket bloggläsande/-länkade, ibland inte.
9. Klocklös i Tiden: Mats Andersson 2005-05-18 21:56

David: Tack för att påpekade detta. Jag har inte igång min RSS-läsare så ofta och har inte sett att kommentar-RSS:en strulat. Vet inte om det kanske beror på att jag då och då tvingas plocka bort (spam)kommentarer.

Håkan: "Regeln är max"? Max vadå? :) När det gäller helgstatistiken så grundar jag min tes på dagar då jag inte skrivit någon ny anteckning. Skriver jag ingenting en måndag, tisdag, onsdag, torsdag eller en fredag så får jag fler besökare än om jag inte skriver en lördag eller söndag. Så säger min statistik.